Čo dnes rozumieme pod pojmom mobil? Myslím si, že každá generácia si vo svojom podvedomí vybaví odlišný model. Ľudia, ktorí majú cez 25 si možno vybavia svoje prvé prenosné zariadenie v podobe mobilu Nokia 3310 alebo novšieho Sony Ericson k610i, respektíve modely, ktoré ešte bežne disponovali klávesnicou a slúžili k všeličomu, len nie k surfovaniu po internete a ani k návšteve na Facebook, veď ten ešte ani neexistoval. Každopádne detstvo a pubertu sme strávili s týmito zariadeniami a,… žijeme. Vedeli sme sa zorientovať aj bez neustáleho pripojenia k wi-fi. Možno si aj vy spomínate na to, aká bola doba bez smartfónov.
V skratke to možno zhrnúť jednoducho- nemali sme k dispozícii Google Play či App Store a teda ani žiadne z aplikácií, ktoré sa v tomto online priestore nachádzajú. To znamenalo, že mobil nám slúžil len na telefonovanie, sms-kovanie, tým šťastnejším na počúvanie MP3 súborov alebo hranie hier (ktoré sme si v oboch prípadoch kopírovali z počítača formou USB kábla). Neexistovali nič také ako- „Pozri, ako mi ide spoj“, „Zisti, kde je najbližšia reštaurácia“, „Over to na Wikipédii“ a pod. Skrátka nič, čo vás napadne v spojení wi-fi a dnešné aplikácie. Veľa z týchto bežných vecí sme si zisťovali na vlastnú päsť, strácali sme čas a behali kilometre hore-dolu, niekedy zbytočne.
Pripojiť sa k internetu predstavovalo prísť domov, poprípade vyhľadať internetovú kaviareň a zapnúť do prevádzky počítač. Ach Bože, to máme len 26 a ak sa na veci pozriem z tejto perspektívy, ja a moja generácia si už môžeme pripadať ako z doby ľadovej. Preto sa radšej pozrime do súčastnosti.
Za minulý rok (2017) zo všetkých predaných mobilných zariadení predstavovali smartfóny až 80 %, pričom vo zvyšných 20% išlo o klasické „hlúpe“ telefóny s klávesnicou. Pritom 90 %ľudí s vekom do 25 rokov vlastní práve smartfóny, o „konzervatívne“ mobily prejavilo záujem len 10% a z tejto menšiny možno väčšina len z dôvodu dostupnejšej ceny.
- Jedno je teda isté- Behom cca 10 rokov čo sú tieto smart zariadenia na trhu, dnes s veľkým prehľadom dominujú a sú jednoznačnou voľbou do budúcnosti.